Verzuim

preventie

Verzuimpreventie is essentieel om klachten te voorkomen

verzuimpreventie

Verzuimpreventie is essentieel om klachten te voorkomen

Verzuimpreventie

Verzuimpreventie is essentieel om (werkgerelateerde) klachten te voorkomen. Bij De Bedrijfspoli wordt dit aangepakt door een partnerschap aan te gaan met klanten. Samen bepalen we welke activiteiten nodig zijn om de doelstellingen te bereiken, met de focus op het verschuiven van verzuim naar preventie.

Het belang van een meerjarig preventiebeleid wordt benadrukt, waarbij álle medewerkers centraal staan. De focus ligt nu vaak nog op de groep verzuimende medewerkers en niet op de medewerkers die aan het werk zijn, terwijl gemiddeld 20% van de werkenden al in risicogroepen zit (bron TNO) en veel medewerkers die aan het werk zijn, niet voor 100% hun inzetbaarheid benutten. Volgens ons is het belangrijk om voor het verlagen van verzuim te focussen op álle medewerkers. Op die manier wordt toekomstig verzuim zoveel mogelijk beperkt.

verzuimpreventie
verzuimpreventie en medewerkerkracht

Medewerkerkracht

Onze aanpak gericht op Medewerkerkracht draagt daaraan bij. Hierbij gaat het om de duurzaam inzetbare medewerker maximaal verantwoordelijkheid te laten voelen voor gezondheid & vitaliteit en van toegevoegde waarde blijven voor de werkgever. Ook kent Medewerkerkracht een groot belang toe aan het vanuit werkgever bieden van een veilige en gezonde werkomgeving, waarbij communicatie over verzuimpreventie tussen alle stakeholders (leidinggevende, medewerker, preventiemedewerker, HRM, bedrijfsarts/coach arbeid & gezondheid) een must is.

Toepassingen

Praktische toepassingen van verzuimpreventie omvatten:
   

  • voorlichting
  • cultuur- en leiderschapsontwikkeling
  • mobiliteit en loopbaanbegeleiding
  • training van leidinggevenden
  • overleg met stakeholders
  • preventieve spreekuren
  • interventies
  • managementrapportages
  • het bijhouden van risico-evaluaties en actieplannen
verzuimpreventie en toepassingen
verzuimpreventie

Preventief spreekuur

Het preventief spreekuur wordt ook wel het open spreekuur of het arbeidsomstandighedenspreekuur genoemd. Iedere medewerker heeft het recht om een beroep te doen op de bedrijfsarts bij vragen over zijn gezondheid in relatie tot het werk dat hij verricht. De medewerker hoeft daarvoor nog niet te verzuimen. De medewerker gebruikt dan het preventief spreekuur. Het doel van dit spreekuur is, zoals de naam al zegt, preventief: om klachten en verzuim te voorkomen. Als leidinggevende kun je een medewerker ook adviseren om het preventief spreekuur te bezoeken. De bedrijfsarts bepaalt of hij of zij het gesprek doorzet aan de coach arbeid & gezondheid.

Van het preventief spreekuur maakt De Bedrijfspoli geen rapportage. Wel wordt het gesprek in het medisch dossier opgenomen. Alleen wanneer de medewerker daarom vraagt, delen wij de rapportage met de werkgever. Het preventief spreekuur registreren wij als anoniem, ook al is de werkgever op de hoogte. Vanwege die anonimiteit vermelden wij de naam van de medewerker niet op facturen die de werkgever van De Bedrijfspoli ontvangt..

Aanpak en resultaat

We gebruiken een PDCA-cyclus (zie afbeelding) om activiteiten te realiseren en voortgang in verzuimpreventie te bewaken. Het resultaat van deze aanpak is een verbetering van de gezondheid en vitaliteit van medewerkers op alle niveaus, wat leidt tot een hogere kwaliteit van werk, tevredener klanten en meer middelen voor ambitieuze doelen. Werkgevers die aandacht besteden aan goed werkgeverschap en actief arbobeleid voeren, zijn aantrekkelijker voor medewerkers die waarde hechten aan gezondheid, veiligheid en persoonlijke ontwikkeling.
verzuimpreventie, Aanpak en resultaat
verzuimpreventie en toepassingen

Toepassingen

Praktische toepassingen van verzuimpreventie omvatten:

Contact

Wil je een Risico-Inventarisatie en Evaluatie laten uitvoeren door een betrouwbare gecertificeerde arbodienst?

Vul je naam en e-mailadres in en we nemen contact met je op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.