Afgelopen jaar hebben we al vaker artikelen gedeeld over de nieuwe functie Coach Arbeid en Gezondheid. Om nog meer inzicht te geven in deze rol vertellen onze Coach Arbeid en Gezondheid collega’s graag hoe de eerste weken na indiensttreding zijn ingevuld.

Welkom bij De Bedrijfspoli

Uiteraard begint de eerste dag met een kop koffie/thee en een kennismakingsronde binnen De Bedrijfspoli waarna vervolgens een uitgebreid inwerkschema overhandigd wordt door de afdeling HR. “Super fijn omdat gelijk duidelijk wordt welke werkzaamheden de eerste dagen centraal staan en hoe de bedrijfsprocessen werken”. “Tevens zijn alle collega’s op de hoogte van je komst waardoor je door iedereen warm wordt ontvangen en je je meteen welkom voelt”.

Externe en interne kennismaking

Na deze start loop je twee weken mee met een collega Coach Arbeid en Gezondheid en Bedrijfsarts tijdens verschillende spreekuren. Je komt daardoor gelijk op verschillende locaties. Zodat je kan ervaren hoe het er bij klanten op de werkvloer aan toe gaat.

Daarnaast staan er verschillende afspraken met diverse collega’s uit de organisatie gepland. Met de informatie uit deze gesprekken kun je je verder verdiepen in de organisatie en werkwijzen. Ook de missie en visie van De Bedrijfspoli rond het thema Medewerkerkracht komt hier aan bod.

Eigen spreekuur

Afhankelijk van je kennis en ervaring bespreek je samen met je leidinggevende of je er klaar voor bent om grotendeels zelfstandig spreekuren te draaien.

In de beginperiode word je daarin door een collega Coach Arbeid en Gezondheid en Bedrijfsarts begeleid. Je ontvangt feedback op de werkzaamheden die je uitvoert en op de bevindingen die je doet. Op het moment dat er van beide kanten genoeg vertrouwen is, wordt deze begeleiding geleidelijk afgebouwd.

Binnen De Bedrijfspoli is er veel vrijheid in de manier van uitvoering. Zo kan je bijvoorbeeld een collega meenemen naar een klant om samen te sparren over wat je daar tegenkomt. Dat zorgt voor een open cultuur waarin je elkaar ook feedback durft te geven. Soms word je ook uitgenodigd voor bepaalde activiteiten bij de klant waardoor je de mogelijkheid krijgt je te begeven tussen de medewerkers en je op een andere manier dichtbij de klant komt te staan. Dit kan je vervolgens weer helpen in de uitwerking van bepaalde strategische en/of tactische vraagstukken.

Over De Bedrijfspoli

“Wanneer je mensen vertelt dat je werkzaam bent voor een arbodienst, hoor je vaak dat het beeld bestaat dat alle arbodiensten stoffige organisaties zijn. De Bedrijfspoli heeft echt bewezen dat het hier niet zo is. Het is een frisse, jonge en dynamische club waar oog is voor elkaar. Je kent iedereen. In dit vak loop je snel het gevaar te veel in je spreekkamer te zitten, maar dat weet De Bedrijfspoli goed te borgen. Deuren open, samen lunchen en bijpraten tijdens de vrijdagmiddagborrel”.

We hebben als gezamenlijk doel te groeien in de preventieve gezondheidszorg. Daar kan je ons heel goed inzetten, maar dan moeten wij ook het voortouw nemen en onszelf laten zien binnen organisaties waar wij mee samenwerken. “Ik durf na 100 dagen wel te zeggen dat De Bedrijfspoli en de collega’s daar voor gaan en staan”.